۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۳۱۲۷۷
کدخدایی در نشست خبری:

مجلس فرایند انتخابات را نظام‌مند کند | ملاک شورای نگهبان مر قانون است

مجلس فرایند انتخابات را نظام‌مند کند | ملاک شورای نگهبان مر قانون است
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از نام نویسی بی ضابطه در انتخابات گفت: باید مجلس طی یک فرایند قانونگذاری روند ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را نظام‌مند کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه سی اُم آذرماه سال ۹۸ در نشستی رسانه‌ای اظهار داشت: تعدادی از طرح‌ها، لوایح و اساسنامه‌های واصله به شورای نگهبان در یک ماه اخیر مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آن تعدادی از موارد تأیید و برخی دیگر نیز مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شدند.

وی در ادامه با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: هیأت‌های اجرایی تا کنون نظر خود را درباره تمامی ثبت نام کنندگان برای مجلس یازدهم ارسال کرده‌اند. پس از این مرحله در حال حاضر هیأت‌های استانی وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی را دارند و امیدوارم طبق برنامه از پیش تعیین شده بتوانیم نظر نهایی خود را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: در مجموع ۳۰۳ نفر برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: برخی از کاندیداهای کنونی پیش از این در آزمون اجتهاد شرکت کرده بودند و تنها از ۲۷۲ نفر برای این آزمون دعوت شد.

کدخدایی بیان داشت: در مجموع ۲۲۱ نفر در آزمون اجتهاد شرکت کردند و پس از اعلام نتایج این آزمون، پذیرفته شدگان به آزمون شفاهی دعوت خواهند شد.

وی در بخش پرسش و پاسخ این نشست با انتقاد از تعداد زیاد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، اظهار داشت: متأسفانه هر دوره از انتخابات تعداد زیادی از افراد به عنوان ثبت نام اولی حضور پیدا می‌کنند و این موضوع کار را برای هیأت‌های اجرایی سخت می‌کند.

کدخدایی تأکید کرد: باید مجلس شورای اسلامی طی یک فرایند قانونگذاری روند ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را نظام مند کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از پرسش‌های مطرح شده در آزمون کتبی اجتهاد برای کاندیداهای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری موضوع «خیار حیوان» بوده است، بیان داشت: بنده از سرکار خانم خبرنگار این سوال را می‌پرسم که آیا شما اشراف به مسائل فقهی دارید؟

وی ادامه داد: سوالات چنین آزمونی برآمده از کتب فقهی است و در سه بخش اصولی، فقهی و اجتهادی است. مسأله مورد نظر شما نیز جزو مباحث تخصصی فقهی است.

کدخدایی پس از اصرار خبرنگار سوال کننده مبنی بر اینکه آیا این سوال در میان سوالات بوده است، بیان داشت: بنده پاسخ شما را طبق منابع آزمون ارائه کردم.

کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا انتقاد از رهبر انقلاب می‌تواند ملاکی برای عدم صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد، گفت: رهبر انقلاب فردی انتقاد پذیر است و بارها نیز در جلسات مختلف نیز شاهد این رفتار از ایشان بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: انتقاد از هر مقام یا نهادی به هیچ عنوان ملاک ما برای عدم صلاحیت افراد نیست، اما واقعیت این است که توهین، افترا و بحث‌های ساختارشکنانه از هیچکس قابل پذیرش نیست.

کدخدایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما نیز جزو افرادی هستید که از برگزاری رفراندوم استقبال می‌کنید، ابراز داشت: بنده در یک جلسه کارشناسی در خصوص اجرایی شدن تمامی اصول قانون اساسی تاکید جدی کردم.

وی گفت: کسی نباید نگران اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی که همان بحث برگزاری همه‌پرسی است، باشد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در این خصوص که حجم زیاد ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی چه معایبی دارد، ابراز داشت: از ۱۶۰۳ نفر ثبت نام کننده در انتخابات امسال بیش از ۱۲ هزار باید برای اولین بار مورد بررسی قرار بگیرند. اگر برای این تعداد فقط ده دقیقه زمان برای بررسی پرونده ایشان صرف شود، زمان بسیار زیادی به شورای نگهبان تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت حضور کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی و پول‌های خرج شده در حوزه‌های انتخابیه موضوعی است که باید مجلس شورای اسلامی برای آن یک قانون جامع تصویب کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما باید با پدیده پولکراسی مقابله کنند.

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی تاکید کرد: همکاری خوبی را با وزارت کشور داشتیم و امیدواریم مراحلی که مورد بررسی قرار گرفته در این دوره اجرایی شود و از این روند استقبال می‌کنیم اما درباره اخذ و شمارش آرا هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل کارگروهی در دولت پیرامون انتخابات گفت: من درباره این موضوع خبری نشنیدم و دولت در حیطه وزارت کشور تنها مسؤول اجرای انتخابات است از این رو تا کسب اطلاع در این راستا اظهارنظری ندارم.

وی درباره تبلیغات زود هنگام برخی نامزدها اظهار کرد: بدون شک در این راستا قطعا برخورد می‌شود و در روند بررسی صلاحیت‌ها طبق روال قانونی تصمیم گیری خواهد شد.

کدخدایی درباره عملیات روانی رسانه‌های خارجی درباره تأیید صلاحیت‌ها اظهار کرد: در این مسیر رسانه‌ها باید کمک ما باشند اما ما طبق قانون در حیطه تایید و احراز صلاحیت‌ها وارد عمل خواهیم شد، اما اینکه نهادی طبق قانون کار خود را انجام ندهد ما موظف هستیم قوانین را اجرا کنیم.

گفتی است در این نشست عباسعلی کدخدایی در خصوص طرح استفساریه بند ۲ ماده ۲ قانون مالیات مستقیم، لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی، اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، توضیحاتی را ارائه کرد./856/پ200/ق

ارسال نظرات